+ Konu Cevapla
1 den 2´e kadar. Toplam 2 Sayfa bulundu

Deri işleme sanatı ve cilt yapma

 Resim Bölümü Katagorisinde ve  Güzel-Sanatlar Forumunda Bulunan  Deri işleme sanatı ve cilt yapma Konusunu Görüntülemektesiniz.=>Türklerin deriyi işleyerek kullanmaları eski zamanlara uzanır. İslamiyetten önceki göçebe yaşamında torba, tulum at koşumları, çadır çizme ayakkabı gibi gündelik ...

  1. #1
    Onursal Üye alos Baktabul'un Çılgını alos Baktabul'un Çılgını alos Baktabul'un Çılgını alos Baktabul'un Çılgını alos Baktabul'un Çılgını alos Baktabul'un Çılgını alos Baktabul'un Çılgını alos Baktabul'un Çılgını alos Baktabul'un Çılgını alos Baktabul'un Çılgını alos Baktabul'un Çılgını
    Üyelik Tarihi
    Feb 2007
    Bulunduğu Yer
    Biliyordum unuttum
    Mesajlar
    4.705
    Tecrübe Puanı
    10603023

    new Deri işleme sanatı ve cilt yapma







    Türklerin deriyi işleyerek kullanmaları eski zamanlara uzanır. İslamiyetten önceki göçebe yaşamında torba, tulum at koşumları, çadır çizme ayakkabı gibi gündelik eşyalar dayanıklı ve kolay taşınabilen deriden yapılırdı. Deri eşyaların sağlam olmasıyla sanat özelliği taşıması, derinin iyi terbiye edilmiş ve iyi işlenmiş olmasına bağlıdır. Bu nedenle "debbağlık" en çok gelişmiş zenâtlardan birisi olmuştur.



    Anadolu Selçuklularının deriyi çok iyi işleyerek kullandıkları o dönemlerden günümüze ulaşan bezemeli ciltlerden XVI. yüzyılda J.Chesneau, XVII,yüzyılda Tavernier ve Evliya Çelebi gibi gezginler, Osmanlı dönemi dericiliği konusunda ayrıntılı açıklamalarda bulunmuşlardır. İstanbul Edirne,. Konya, Trabzon, Diyarbakır, Urfa, ve Bağdat gibi merkezlerde üretilen deri eşyalar işleme ve bezemedeki kalite bakımından büyük değer taşırlar, Aşıkpaşazâde Tarihi, Şakâyık-ı Nûmâniye ve Neşri tarihleri gibi Osmanlı kaynaklarında, XVI. yüzyılın başlarında yaşamış olduğu söyelenen Ahilik örgütünün kurucusu Ahi Evran'ın debbağlıkla, uğraşmasıda bu sanata ayrı bir önem verilmesine yol açmıştır.

    Deriden, başta ciltler olmak üzere, pabuç, çizme torba, kese, kalkan ok ve yay torbaları, kınlar, hayvan koşumları, perde ve sofra altı gibi eşyalar üretilmiştir. Bunların yanında doğuya özgü bir sanat türü olan gölge oyununun Karagöz figürleri de deve derisinden yapılmıştır.
    Kalın deriler, bezemede kullanılan aplike tekniğinde motifler, zeminden farklı bir renkte kesilerek kenarları dikilir.

    Birleşim yerlerinin belli olmaması için de gümüş ipliklerle dikilerek kenarlar gizlenirdi.
    Mozaik tekniğinde ise, aynı kalınlıkta farklı iki deri üzerine desen çizildikten sonra, ahşap kalıplara oyularak hazırlandıktan sonra, deri üzerine değişik renkte pabuç, çizme ve ciltlerde çok uygulanmıştır. Deri üzerinde değişik renkte ibrişim ve ipliklerle işlemeler de yapılmıştır. İki yüzü aşkın çeşitli tipleri olan Karagöz tasvirlerinde ise, deri şeffaf duruma gelinceye kadar camla kazındıktan sonra, önceden hazırlanan şablonlara göre özel bıçaklarla oyularak tasvir ortaya çıkarılır," Nevregen" denilen eğri bıçakla, ışığı geçirebilmesi için elbise kenarları delinerek kök boyalarla boyama işlemi yapılırdı. Parçalar oynak yerlerinden dikilerek, gövdeyi dengede tutacak noktaya değnek deliği açılır. Tasvirlerin Şeffaflık kazanması ve çatlamaması için yağlama işlemiyle tipler hazır duruma getirildi. Cilt Sanatı: Büyük emek ve sabırla oluşturulmuş yazma eserlerin citlenmesi ve ciltcilik deri işleri içinde ayrı bir yer tutar. Özellikle kasik bir cildi hat, tezhip, nakış deri traşlama, işleri içinde hâk, kaat'ı sanatlarının ortak bir ürünü olarak değerlendirmek gerekir.



    Dr. Aurel Stein ve Paul pelliot tarafından Bin Bunda mağaralarında bulunan cilt parçalarından Orta Asya Türklerin Ciltçilikte, deri kullandıkları, madeni kalıplarla bezeme baskısı yaptıkları anlaşılmaktadır. Albertvon le coq tarafından yapılan Karahoçu kazılarında bulunan VII.yüzyıla ait Uygur Cildi de, aynı özellikleri taşımaktadır. İslamiyetin yayılması ve Kur'an-ı Kerim'in kopyalarının çoğaltılmasının ciltciliğin gelişmesinde büyük payı olmuştur.

    Değişik İslam ülkelerinin yanı sıra Anadolu'da başta Diyarbakır, Edirne ve İstanbul'da olmak üzere Türk üslupunda yapılan ciltler, bilim ve sanata verilen önem yansıtması açısından da önemlidir. XVI.yüzyıl Osmanlı klâsik ciltçiliğinin en belirgin özellikleri, kalıplarla basılarak gömme tekniğinde yapılan hatayi, rumi penç, bulut, tığ ve tepelik gibi üsluplaşmış motiflerin çok kullanılmış olmasıdır. XVII.yüzyıldan itibaren XVI.yüzyıldaki oran ve amotiflirin inceliği kaybolmaya başlamakla birlikte, renkler uyumunu korumuştur. XVIII.yüzyıl sonlarında ve XIX . yüzyıl "şukûfe" üslubu ve "lake" gibi yenilikler görülür. XVIII.yüzyıl sonlarında ve XIX. yüzyıl ciltlerinde görülen. Barok ve Rokoko etkisi, Türk cildinin-ana yapısında değişikliğe neden olmakla birlikte bezeme açısından eski özelliklerin yitirilmesine yol açmıştır.

    Cilt yapımında başta "Sahtiyan" denilen keçiderisi olmak üzere, meşin ceylan ve deve derileri kullanılmıştır. XV ve XVI.yüzyılda en üstün ürünleri verilen klasik ciltler, kitabın üst bölümünü örten "üst kapak", alt bölümünü örten "alt kapak" arkasını örten "dip veya sırt", kitabın üst kapağıyla kitap arasına giren " miklâb", miklâbın alt kapağına bağlanan bölüm olan "Sertâb" adlı parçalardan oluşur. Klasik citte, kitabin formaları balmumlu ibrişim veya cilt dikiş ipliğiyle bağlanır. Kitap yapraklarını düzgün olarak tutan ve " şiraze" denilen çeşitli tiplerdeki bağlayıcı örgü, eski cilt örneklerinin bozulmamasının başlıca nedenidir.



    Yazma eserlerin korunması için kitabın içine konulduğu bir tür zarf olan "ciltbent" de yapılmıştır. Klasik şemse citler, bezemeleri farklı tekniklerle yapılan vedoğrudan basılan kabartma motifi yaldızsız "soğuk şemse" kabartma motifleri deri renginde, zemini altınlı " alttan ayırma şemse" zemin deri renginde, motifleriyse altınlı olan "üstten ayırma şemse" deri oyma olarak yapılan motifleri deriden başka renkte yapılan "mülevven şemse", Kırmızı ve yeşil altının birlikte kullanıldığı "mülemmez şemse" gibi adlar alırlar.

  2. #2
    Onursal Üye cicekbahcesi Baktabul'un Çılgını cicekbahcesi Baktabul'un Çılgını cicekbahcesi Baktabul'un Çılgını cicekbahcesi Baktabul'un Çılgını cicekbahcesi Baktabul'un Çılgını cicekbahcesi Baktabul'un Çılgını cicekbahcesi Baktabul'un Çılgını cicekbahcesi Baktabul'un Çılgını cicekbahcesi Baktabul'un Çılgını cicekbahcesi Baktabul'un Çılgını cicekbahcesi Baktabul'un Çılgını cicekbahcesi - ait Avatar
    Üyelik Tarihi
    Nov 2010
    Bulunduğu Yer
    Bilinmeyen yerden
    Mesajlar
    4.438
    Blog Yazıları
    740
    Tecrübe Puanı
    107374568

    Tanımlı Ce: Deri işleme sanatı ve cilt yapma

    Guzel ve faydali bilgiler tesekkur ederim...

+ Konu Cevapla

Benzer Konular

  1. Dövme sanatı ve cilt sağlığı!
    By кıνıяcıк in forum Cilt Bakımı
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 02-26-2011, 01:20
  2. Resimlerden Resim Yapma Sanatı
    By GönüL in forum Güzel-Sanatlar
    Cevaplar: 7
    Son Mesaj: 07-25-2008, 20:53
  3. Makyaj Yapma Sanatı
    By elma in forum Hanımların Yeri
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 06-08-2008, 00:21
  4. böcek ile resim yapma sanatı
    By f€y$@ in forum Resim Bölümü
    Cevaplar: 6
    Son Mesaj: 03-27-2008, 18:14
  5. Deri İşleme Sanatı
    By alos in forum Güzel-Sanatlar
    Cevaplar: 6
    Son Mesaj: 05-17-2007, 18:40

Etiketler

Yetkileriniz

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375