+ Konu Cevapla
1 / 3 Sayfa 1 2 3 SonuncuSonuncu
1 den 5´e kadar. Toplam 15 Sayfa bulundu

GÜmÜŞ İŞlemecİlİĞİ

 Resim Bölümü Katagorisinde ve  Güzel-Sanatlar Forumunda Bulunan  GÜmÜŞ İŞlemecİlİĞİ Konusunu Görüntülemektesiniz.=>Gümüş işlemeciliği en eski sanatlardan biri olarak günümüzdeki teknolojik ilerlemelere karşı durarak sanat özgürlüğünü korumayı başarmıştır. Parlak gri-beyaz yarısay metal ...

  1. #1
    Üstad yucel Baktabul'un Çılgını yucel Baktabul'un Çılgını yucel Baktabul'un Çılgını yucel Baktabul'un Çılgını yucel Baktabul'un Çılgını yucel Baktabul'un Çılgını yucel Baktabul'un Çılgını yucel Baktabul'un Çılgını yucel Baktabul'un Çılgını yucel Baktabul'un Çılgını yucel Baktabul'un Çılgını
    Üyelik Tarihi
    Oct 2006
    Mesajlar
    2.847
    Tecrübe Puanı
    7426981

    new GÜmÜŞ İŞlemecİlİĞİ





    Gümüş işlemeciliği en eski sanatlardan biri olarak günümüzdeki teknolojik ilerlemelere karşı durarak sanat özgürlüğünü korumayı başarmıştır. Parlak gri-beyaz yarısay metal olan gümüşün "ilk kez İÖ 4000 yıllarında kullanıldığı belirlenmiştir." (Temel Britannica, 1982) Uzun süre toprağın altında kalan gümüş eşyalar, altın eşyaların tersine toprakta bulunan asitten etkilenerek kolaylıkla bozulmaya uğrayabildiği için eski gümüş objelere altın objeler kadar sık rastlanmamıştır. Ancak; eski çağlardan kalma bazı gümüş alaşımlı örnekler günümüze kadar ulaşabilmiştir. Günümüze kadar ulaşabilen ilk örnek gümüş obje olan yüzüktür. Beycesultan'da (Denizli) bulunan yüzük Bakır Çağı'ndan (Kalkolitik) günümüze gelen nadir örnektir. Eski Yunanistan ve İtalya'da gümüş ve altın madeni kullanılarak süs eşyaları ve vazolar üretilmiştir.



    Türkler Orta Asya'da yaşadıkları dönemlerde çeşitli madenlerden yararlandılar. Altay ve Tanrı dağları ile Orhun bölgesinde yapılan kazılardan edinilen bulgular arasında kulpsuz gümüş maşrapalardan da, anlıyoruz ki Türkler bu dönemde gümüşü işlemeyi başarmış ve gümüşten ihtiyaç duyulan objeler oluşturmuşlardır.



    XI. yy. ve özellikle XII ve XIII. yüzyılda altın ve gümüş çeşitli eşyaların yapıldığı bir çok yazılı kaynaktan belirtilmiştir. Bu dönemden kalan gümüş kalıntılarına ait örneklerin, eritilerek para basımında kullanıldığı sanılmaktadır. Böylece Anadolu Selçuklular'dan Osmanlı İmparatorluğu'na zengin bir metal işçiliği miras kaldığı söylenebilir. İstanbul XVI ve XVII. yüzyılda gümüş işlemeciliğinin merkezi olmuş ve XIX. yüzyıla kadar bu konumunu sürdürmüştür. Ayrıca; Konya, Sivas, Mardin, Urfa, Trabzon ve Diyarbakır ustalarıyla ünü merkezler olarak anılmıştır.



    Kafkasya ve doğu bölgelerinde savatlama denilen gümüş tekniği ün kazanmış, Osmanlılarda kakma ve savatlama teknikleri yerine gümüşten yapılmış sahanlar, kupalar, buhurdanlar, fincan rafları, bilezik, kolye, küpe ve tepelikler yaygın olarak üretilmiştir.



    Anadolu ve İstanbul'da en yaygın gümüş ürünlerinden biri de kadınların süs eşyası olan bel kemerleridir. Genellikle bu kemerler telkari tekniğiyle üretilmiştir.



    Kuyumculukta kullanılan gümüş saf gümüş değildir. Kuyumda işlemeyi kolaylaştıran 800-925 kalite gümüşler kullanılır. Özellikle gümüş bir miktar bakır ile karıştırılarak işlenmeye el verişli hale getirilir.



    Madeni eserlerde, gümüş işçiliğinde döğme, döküm, torna çekme ve madeni parçaları birleştirme teknikleri kullanılır. Ayrıca; gümüşcülükle uygulanan süsleme teknikleri ise; çalma ve kazıma, kabartma, kalıpla kabartma, delik işi (ajur), telkari (filigre) ve gronüle, kakma, savatlama, değerli taş, renkli cam ve mine ile süslemeler gümüş kaplama ve yaldızdırlamadır.



    Gümüş ve altın tellerini istenen şekle göre kesip kıvırarak birbirine lehimlemek suretiyle oluşturulan motiflerle yapılan özgün süslü işlemeye telkari işi denilmektedir. Telkarinin birkaç türü vardır. Bunlar hasır (trabzan işi), kakma, kafes yaygın telkari tekniğidir.



    Arkeolojik kazılardan elde edilen bulgulara göre; telkari tekniğinin MÖ 3000 yılından beri Mezopotamya'da MÖ 2500'den beri ise Anadolu'da kullanıldığı bir çok kaynakta geçmektedir.



    Telkarinin asıl merkezinin Musul olduğu bu sanatın Musul'dan Anadolu'ya geçtiğini yazılı kaynaklardan öğreniyoruz. XV. yüzyıldan beri Türkler tarafından gümüş işçiliğinin yapıldığı özellikle Güneydoğu Anadolu'da daha çok Mardin Süryani toplumunda geliştiğini söylebiliriz. (Arlı, 1989)



    İnsanların süslenme gereksinmelerinden biri de en ilkel şeklinden en gelişmişine kadar olan takıları takmak, takıştırmak, yakıştırmak ve güzel görünüme takının aracı olmasını sağlamak olmuştur. Bu tutku farklı kavramları oluşumunu da ortaya çıkarmıştır. Önceleri insanlar çevrelerinde ne bulmuşlarsa takmışlar, kemikler, ağaçlar, dişler, deniz kabukları vb. ancak madenleri eritme ve alaşım yaparak işlemeyi öğrendikten sonra insanlar madeni süs takılarına yönelmişlerdir. (Develioğlu, 2002) Osmanlı döneminde özellikle II. Murat'tan itibaren altın, gümüş ve madeni eşya üretimi artmış ve ü. Mehmet'ten sonra Balkanlar'daki bazı madenlerin çeşitlilik sağlamasıyla İstanbul ve Trabzon kentleri kuyum sanatında merkezi konuma gelmişlerdir.



    Kırım Yarımadası el sanatlarında da gümüş işlemeciliğinin önemi büyüktür. Kırımlı sanatçılar üretimlerinde bir çok teknik kullandılar. Çok çeşitli metal işleri özellikle Kırım Tatarları mücevherlerinde telkari tekniğini üst düzeyde kullanmayı basarlardır. Bu teknikle yüzük, küpe, kemer, bilezik, küçük kutular, nazarlıklar vb. süs ve ziynet eşyaları oluşturdular. Bu tekniği işlerken en popüler materyalin gümüş olduğunu söyleyebiliriz. Ayrıca; bazı mücevherlerde mercan ve inci ile yapılan süslemelerde gümüş yaygın biçimde kullanılmıştır. Metal işi süsleme ve mücevher eşyaları çok zengin ve kaliteli olarak üretilmiştir. Dekoratif eşyalardaki temel örnekler, geometrik figürler, bir çok süs eşyası tabaklarda gül, Kıbrıs, ağaçlar vb. tepsilerde, çatal, sürahi, süvari kılıcı vb. objeler figür olarak bezenmiştir.



    Kırım Tatarlarının süslemelerinde koç, tavus kuşu, horoz bazılarında ise insanların stilize tasarımlan yer alır. (Nimetullah, 2002) Kemerlerin tokaları en çok ilgiyi toplayacak şekilde tasarlanmıştır. Tepeliklerde gümüş, altın ve başka madenler de gümüşle birlikte kullanılmıştır. Kırım tepelikleri kadın başı süslemesi de önemli yer oluşturmaktadır.



    Kırım Yarımadasında uzun yıllar sürdürülen telkari gümüş işlemeciliği teknik, motif, kompozisyon açısından Ankara Beypazarı ilçesinde yapılan örneklerle benzerlik gösterir.





  2. #2
    yabanci sevecen80 Buraların yabancısı
    Üyelik Tarihi
    Dec 2006
    Mesajlar
    1
    Tecrübe Puanı
    0

    Tanımlı

    teşekkürler arkadaşım harika bir paylaşım...

  3. #3
    Üstad yucel Baktabul'un Çılgını yucel Baktabul'un Çılgını yucel Baktabul'un Çılgını yucel Baktabul'un Çılgını yucel Baktabul'un Çılgını yucel Baktabul'un Çılgını yucel Baktabul'un Çılgını yucel Baktabul'un Çılgını yucel Baktabul'un Çılgını yucel Baktabul'un Çılgını yucel Baktabul'un Çılgını
    Üyelik Tarihi
    Oct 2006
    Mesajlar
    2.847
    Tecrübe Puanı
    7426981

    Tanımlı

    Alıntı sevecen80´isimli üyeden Alıntı Mesajı Göster
    teşekkürler arkadaşım harika bir paylaşım...
    ne demek,sağolasın arkadaşım...

  4. #4
    Paylaşimci Üye Idil Baktabul'un Çılgını Idil Baktabul'un Çılgını Idil Baktabul'un Çılgını Idil Baktabul'un Çılgını Idil Baktabul'un Çılgını Idil Baktabul'un Çılgını Idil Baktabul'un Çılgını Idil Baktabul'un Çılgını Idil Baktabul'un Çılgını Idil Baktabul'un Çılgını Idil Baktabul'un Çılgını Idil - ait Avatar
    Üyelik Tarihi
    Nov 2006
    Mesajlar
    1.186
    Tecrübe Puanı
    2422937

    Tanımlı

    Güzel bir payla$im... te$ekkürler.

  5. #5
    Onursal Üye zuzuu Baktabul'un Çılgını zuzuu Baktabul'un Çılgını zuzuu Baktabul'un Çılgını zuzuu Baktabul'un Çılgını zuzuu Baktabul'un Çılgını zuzuu Baktabul'un Çılgını zuzuu Baktabul'un Çılgını zuzuu Baktabul'un Çılgını zuzuu Baktabul'un Çılgını zuzuu Baktabul'un Çılgını zuzuu Baktabul'un Çılgını
    Üyelik Tarihi
    Apr 2007
    Mesajlar
    24.796
    Blog Yazıları
    263
    Tecrübe Puanı
    107376016

    Tanımlı El Emeği Gümüşler
















+ Konu Cevapla
1 / 3 Sayfa 1 2 3 SonuncuSonuncu

Benzer Konular

  1. Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 09-12-2009, 12:17
  2. Gümüş Rüya Tabiri (Rüyada Gümüş Görmek)
    By uA_mert in forum Rüya Tabirleri
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 06-07-2009, 13:01
  3. Gümüş Patenler-Elızabeth M.Dodge, Gümüş Patenler Kitap Özeti
    By küppra in forum Kitap Özetleri ve dergi
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 02-03-2009, 22:50
  4. Osmanlı'da Gümüş , Osmanlı'da Gümüş Hakkında
    By Boramir!! in forum Türk Dünyası Ve Kültürü
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 08-28-2008, 23:18
  5. Gümüş Kurşun-Sibel Can(Gümüş Kurşun şarkı sözü)
    By XxCANISIxX in forum Türkçe Şarkı Sözleri
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 06-21-2008, 12:52

Etiketler

Yetkileriniz

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375