+ Konu Cevapla
1 den 2´e kadar. Toplam 2 Sayfa bulundu

Felsefe Nedir? felsefe tanımı - felsefe hakkında

 GENEL KÜLTÜR VE SANAT Katagorisinde ve  Nedir Forumunda Bulunan  Felsefe Nedir? felsefe tanımı - felsefe hakkında Konusunu Görüntülemektesiniz.=>FELSEFE NEDİR? FELSEFENİN DOĞUŞU Felsefe nedir? Tüm sorular arasında belki de en belirleyici olan bu felsefi soruya, «felsefe» ve “filozofi” ...

  1. #1
    Ne mutlu Türküm diyene! Mr. NuteLLa Baktabul'un Çılgını Mr. NuteLLa Baktabul'un Çılgını Mr. NuteLLa Baktabul'un Çılgını Mr. NuteLLa Baktabul'un Çılgını Mr. NuteLLa Baktabul'un Çılgını Mr. NuteLLa Baktabul'un Çılgını Mr. NuteLLa Baktabul'un Çılgını Mr. NuteLLa Baktabul'un Çılgını Mr. NuteLLa Baktabul'un Çılgını Mr. NuteLLa Baktabul'un Çılgını Mr. NuteLLa Baktabul'un Çılgını Mr. NuteLLa - ait Avatar
    Üyelik Tarihi
    Dec 2006
    Bulunduğu Yer
    * TR *
    Mesajlar
    15.482
    Blog Yazıları
    282
    Tecrübe Puanı
    107375399

    ;;) Felsefe Nedir? felsefe tanımı - felsefe hakkında






    FELSEFE NEDİR? FELSEFENİN DOĞUŞU

    Felsefe nedir? Tüm sorular arasında belki de en belirleyici olan bu felsefi soruya, «felsefe» ve “filozofi” kelimelerinin savruk bir biçimde kullanıldığı («işletme felsefesi», «spor felsefesi», “yeni fılozoflar”, vb.), günümüz dilindeki çeşitli anlamlarını sıralamaya çalışarak veya Antikçağ'dan günümüze felsefe tarihinin köşe taşlarını oluşturan farklı sistemleri inceleyerek cevap verilebilir. Bu terimlerin anlamındaki çok değişik çeşitlemelerin ötesinde, felsefenin özünü ve onun devamlı temalarını ortaya koymak uygun olacaktır.
    «Felsefe nedir» sorusuna, bu kelimenin etimolojisi temel alınarak cevap verilebilir: Yunanca filosofia Arapçada felsefe olmuş, oradan da aynen Türkçeye geçmiştir. Yunanca, filo «seviyorum»; sofia ise «bilgelik» demektir. Dolayısıyla felsefe «bilgelik aşkı»dır. Ancak felsefesi aşk olan bu bilgeliğin ne olduğu sorusuna cevap bulmak gerekiyor. Öte yandan, felsefe Yunanistan'da doğduysa, ne zamandan beri var, hangi biçimler altında ortaya çıkmış ve nihayet birtakım filozoflar yaşadıysa ve hâlâ da yaşıyorsa, bunlar kim ve özgül faaliyetleri ne?
    Bu sorulara nesnel ve yansız bir cevap vermek mümkün değil. Nitekim felsefî öğretiler ve filozoflar öylesine çeşitlidir ki, bir ikilemle karşı karşıya kalınır. Ya bu öğretilerden biri veya diğerince önceden titiz bir biçimde hazırlanmış ve tüm felsefeyi a priori (ön- sel) olarak içeren tek bir cevap verilir ki, bu durumda cevap kendi içinde tutarlı, ancak bütünü itibarıyla tek bir öğretinin üstünlüğüne tabi olacaktır; veya zorunlu olarak kısmî, dağınık ve hatta kendi aralarında çelişkili, olası bir cevap yelpazesi önerilecektir. Bu durumda ansiklopedik bütün, kendi içinde birçok tutarsızlık barındıracaktır. İşte şimdi ünlü Fransız felsefe profesörü Jules Lachelier'nin, 1864'te Paris Yüksek Öğretmen Okulu'nda dersine başlarken, bilinçli bir kışkırtıcılık taşıyan şöyle bir itirafta bulunması daha kolay anlaşılabilir: «Felsefe nedir? Bilmiyorum.» Gerçekten felsefenin ne olduğunu söyleyebilmek için, her şey den önce felsefenin belli bir tarzda olduğunu veya var olduğu veri olarak almak gerekir. Ne var ki felsefenin katılığı, filan yarın tek başına filozofu ete kemiğe büründürdüğünü veya falan öğretinin, tüm diğerlerini dışlayarak yetkin bir biçimde felsefeyi tem sil ettiğini a priori olarak kabul etmeyi yasaklar. Buna karşılık ş varsayım ele alınabilir: felsefenin ilk hareket noktasını oluştura fikir, yüzyıllar boyunca, hiçbiri gerçekte mükemmel ve kesin b' sonuca ulaşamamış birtakım araştırmalar doğurmaktan geri durmamıştır.
    lşte bu anlamdadır ki, Kant 'a göre, çoğul olarak birtakım filozoflardan değil de, tekil olarak filozoftan söz etmek gerekir; çünkü bu kelime, diyordu Kant, «bir saf fikri» ve hatta deyim yerin deyse bir ideali «karakterize eder». Ve yine bu anlamda felsefeyi muazzam çeşitliliklerine rağmen, ortaya çıkışı haklı veya haksız bir biçimde «felsefe tarihi» olarak adlandırılan şeyi oluşturan filozofları ve öğretileri birbirine bağlayan ve tek bir proje altında bir araya getiren bir fikir olarak bakabiliriz.
    FELSEFENİN DOĞUŞU

    MÖ VI. yy başlarında, Antik Yunan'da, daha doğrusu lyonya'da Millet'te (Anadolu'da Eski Yunan kolonisi), «bilge» niteliğini yalnızca tanrılara özgü gören birtakım insanlar, kendilerini filozof yani yalnızca bilgelik «dostları» ilan ettiler. Bu eski geleneğe göre, olaylarla ve görünüşlerle ilgilenmeyip, her şeyin ilkesi'ı olan şeyi araştıranları ifade eden flosofos kelimesini Pitagoras ortaya atmıştır.
    Bu filozoflardan ilki olan Miletli Tales (yaklaşık MÖ 624-54'', hiçbir şey yazmamıştır. Bilinen tek şey ona göre, doğanın ilk öğesi olan sudur; bu öğe Anaksimandros 'a göre sonsuzluk; Anaksimenes 'e göre hava, Herakleitos 'a göreyse ateştir. Gerçekten de, doğuşundan itibaren felsefe, dünyanın kökenine ilişkin kozmogonik inanmışlara karşı, doğa bilimi veya gerçek bilgisi olarak kendini göstermiştir. Ve işte insana doğal öğelerin içinde, tanrılarla hayvanlar arasında, hak ettiği yerde bilgece durma imkân verecek olan da bu bilgidir.
    Yine bu bakış açısına göre felsefe, daha ilk dönemlerden itibaren, öğrencilerine bilgelik yoluyla esenlik sağlamayı hedefleyen özgül bir faaliyet olarak tasarlanmıştır. Latinlerin sapientia adını verdikleri bu bilgelikle (sofia) kastedilen nedir? Eski filozofların tamamına göre, diyecektir Cicero ; «gerek ilahî ve insanî şeylerin, gererekse bunların dayandıkları ilkelerin bilimidir (veya bunların tam ve derinlemesine tanınmasıdır)»:.Oysa insanlar sitesinde başka? hiçbir faaliyet böylesi tutkulu bir proje ortaya koymamaktadır. Bu bağlamda, filozoflar ve filozof olmayanlar şu fikir üzerinde zımnen anlaşmaktadırlar: eğer felsefe diye bir şey varsa ve boş bir; kelime değilse, filozof da ilahî akılla şu veya bu ölçüde ilişki içinde bir varlık olmalıdır. Bu nedenledir ki, ortaya çıkışlarından itibaren filozoflar, projeleri ölçüsünde alay konusu olmuş, mahkemelere düşmüş ve mahkûm olmuşlardır. Yine de ilk felsefî dünya görüşlerinin gözü pekliği belli bir şiirsellikle örtülüdür. Bu, özellikle MÖ VI. yy sonlarında Sokrates 'ten önceki dilde belirgindir: Karanlık (Skoreinos) olarak anılan Herakleitos 'a göre, doğanın evrensel yasası, «karşıtların birliği» yasasıdır. Bu oluş filozofuna göre, “her şey akar” (panta rheı) . Elealı Parmenides 'e göre, tam tersine; «yalnızca varlık mutlak, tek, sabit ve sonsuzdur». Empedokles 'e göreyse, ilk birliği kıran ve hava, ateş, sonra su ve toprak biçimindeki dört öğesiyle dünyayı meydana getirmiş olan anlaşmazlıktır. Bize yalnızca kimi bölümleri ulaşmış olan bu destanlar, henüz şiir ve °°°°fizik karışımı bir yerdedir; bu da bu düşünürlere, baskı görme korkusu duymaksızın, doğaya ilişkin düşüncelerini ifade etme imkânı vermiştir.

  2. #2
    Üye sedat sencan Baktabul'un Çılgını sedat sencan Baktabul'un Çılgını sedat sencan Baktabul'un Çılgını sedat sencan Baktabul'un Çılgını sedat sencan Baktabul'un Çılgını sedat sencan Baktabul'un Çılgını sedat sencan Baktabul'un Çılgını sedat sencan Baktabul'un Çılgını sedat sencan Baktabul'un Çılgını sedat sencan Baktabul'un Çılgını sedat sencan Baktabul'un Çılgını
    Üyelik Tarihi
    Dec 2007
    Mesajlar
    142
    Tecrübe Puanı
    2522

    Tanımlı Ce: Felsefe Nedir? felsefe tanımı - felsefe hakkında

    İnsanlar felsefe ile uğraşmaya başlamalarından itibaren bilgiyi sadece teknik yönü ile ele almadılar.Akıllıca hareket etmeye,davranışlarında aşırılığa kaçmamaya ve kendilerini kontrol etmeye önem verdiler.Filozoflar bir taraftan yaşamın anlamını arıyorlar bir taraftan da çabalarına uygun şekilde davranmaya çalışıyorlardı.Daha doğrusu bir filozofun böyle olması gerektiği kabul ediliyordu.Böylece felsefenin amacı da sadece bilgi ile sınırlı kalmadı.Doğru davranışta bulunmanın ve ahlaklı yaşamanın yollarını öğrenmek te felsefe konuları arasına girdi.
    Felsefenin en önemli özelliği,uğraştığı konuların mutlak olarak bir sonuca ulaşmamasıdır.Böyle olan konular zaten felsefenin değil,bilimlerin konusudur.Bu nedenle filozoflar kesin bilgiler veya mutlak gerçeklere ulaştıklarını iddia etmezler.Aslında iddia etmeleri mümkün değildir.Zira inceledikleri konular bilimin sonuçlandırmadığı bölümleri kapsamaktadır.

+ Konu Cevapla

Benzer Konular

  1. Cevaplar: 3
    Son Mesaj: 02-20-2011, 08:40
  2. Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 08-04-2008, 14:48
  3. Felsefe Nedir? Felsefe hakkında, Felsefeciler, Felsefeler
    By ViperMoon in forum Felsefe - Sosyoloji
    Cevaplar: 3
    Son Mesaj: 12-11-2007, 09:30
  4. Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 11-19-2007, 13:19
  5. Cevaplar: 1
    Son Mesaj: 02-13-2007, 18:11

Etiketler

Yetkileriniz

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375